سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 982538 | بازدیدهای امروز: 17| بازدیدهای دیروز: 27
درباره خودم

جواب سوالات
سجاد
لطفا سوال خود را در قسمت نظرات وبلاک راه فضیلت مطرح کنید..و در این جا پاسخ سوال خود را ببینید: آدرس وبلاک راه فضیلت: http://tavasool.parsiblog.com/
لوگوی وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات
لینک های دوستان
اشتراک
 

 

سوال:با عرض سلام
بنده دختری 23 ساله و مذهبی و معتقد هستم.تمام خواستگاری هایم سنتی و با حضور خانواده ام هست و به این روش و عقیده پایبندم.خواستگاری داشتم که یکی از دوستانم که آشنایی با خانواده ایشان داشتند معرف من بودند.ایشان تحصیل کرده و مذهبی بودند که بعد از چند جلسه صحبت به این نتیجه رسیدیم که از لحاظ اعتقادات و افکار و حتی خانواده در شان هم هستیم و ایشان هم کاملا مذهبی بودند  و تمام معیارهای دینی و زناشویی را داشتند و از بین تمام خواستگارانم ایشان دقیقا همان خواسته من بودند اما متاسفانه در جلسه ای که پدرم حضور داستند تنها به دلیل اینکه هنوز شغل ایشان مشخص نیست و و چند ماه دیگر حتمی و مشخص خواهد شد ایشان را رد کردند...و همه چیز به هم خورد..و بنده از نظر روحی خراب بودم..بعد از ایشان چندین خواستگار دیگر هم آمدند اتفاقا امکانات مالی داشتند ولی آن سطح ایمان و اعتقادی که معیار من بود نداشتند...بنده قلبا معتقدم که خداوند خودش وعده داده که:
ان یکونوا فقرا یغنهم ا...من فضله...اما خانوادام ظاهرا اعتقاد دارند و پای عمل که میرسد جا میزنند!!!
لطفا کمکم کنید من دختر کاملا معتقدی هستم به خداوند با تمام وجود عشق میورزم و در تمام زنگی ام حسش میکنم.. چیزی که این روزها فکر من را سخت درگیر خود کرده است صحبت از اراده خداست..بیشتر خواستگاری هایم با رفتار و طرز فکر پدرم به هم میخورد..بعد همه میگن خب قسمت نبوده...سوال من اینه:
اگه خدا نمی خواست چرا از همون اول اراده نکرد که این خواستگارم نیاد؟ یا اگه اراده خدا فوق اراده ماست چرا تو هیچ کدوم از خواستگارای من مثل همین مورد خدا جورش نمیکنه؟اصلا خداوند توی مساله ازدواج چه قدر دخیله؟ پس اراده و اختیار ما کجاست؟
خواهش میکنم کمکم کنید خیلی امتحان سختیه!! اگر امکان دارد احتراما به ایمیلم جواب را ارسال کنید. اجرکم عندا...

سلام علیکم پاسخ
از مباحث مهمی که معمولاً در امر ازدواج از آن خیلی سخن به میان میآید، بحث قسمت است. میگویند: سختگیری نکنید، اگر قسمت باشد میشود و قسمت نباشد نمیشود.
قسمت به معنای نقش و اراده نداشتن انسان در رخ دادهای زندگی ـ از جمله ازدواج ـ درست نیست. زیرا انسان آزاد و صاحب اختیار آفریده شده است، البته این آزادی مطلق نیست، بلکه مستند به اراده و مشیت خداوند است «خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتى) را تغییر نمى‏دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند«رعد آیه 11».
برای تحقق یک رخداد (ازدواج) عوامل گوناگونی از جمله ارادة انسان دخالت دارد که البته این موضوع در طول ارادة خداوند است. مثلاً برای اینکه لامپ منزل شما روشن شود، باید نیروگاه برقی وجود داشته باشد که نیروی برق را تولید کند و باید از نیروگاه تا منزل شما سیمکشی شده باشد، در سیمها نیز نیروی الکتریسیته جریان داشته باشد و شما هم باید کلید برق را فشار دهید. اگر هریک از این عوامل وجود نداشته باشد، لامپ روشن نمیشود.
در رابطه با مسئلة ازدواج هم همینطور است. برای ازدواج باید اراده و اقدام کنید و فرایند خواستگاری را بگذرانید، اما درنهایت اگر توکل بر خدا کنید، ممکن است خداوند به جهت مصالحی که نمیدانید، ارادة خود را بر ارادة شما حاکم کند و با وجود شرایط مناسب ظاهری، آن ازدواج به سامان نرسد.
بنابراین، آنچه در بین مردم معروف است که در ازدواج قسمت و تقدیر دخالت دارد و قبلاً همه چیز معلوم و مشخص شده است و یا میگویند: فلان دختر قسمت فلان پسر است و یا بالعکس؛ اینگونه سخنان صحیح نیست و هیچ ریشة دینی و عقلی ندارد. همانطور که به روشنی، اختیار و انتخاب را در خرید و فروش، انتخاب شغل و تعیین رشتة تحصیلی میبینیم، در ازدواج نیز که موضوع مهم و سرنوشت سازی است، مشاهده میکنیم.
علاوه بر حکم عقل و منطق، روایاتی که در آن معیارهای انتخاب همسر ذکر شده اند، دلیل محکمی بر دخالت انسان در سرنوشت خویش است. پیشوایان دین به ما توصیه کردهاند که در انتخاب همسر نهایت دقت را مبذول دارید و چشم بسته ازدواج نکنید. چراکه ازدواج یک موضوع حیاتی است و برای هرکس بهطور طبیعی در طول زندگیاش فقط یکبار اتفاق میافتد.
بر این اساس، پسر و دختر جوان، نباید منتظر بخت و شانس و قسمت بمانند، بلکه چه پسر و چه دختر باید برای این تصمیم سرنوشت ساز خود را آماده کرده و با کمال دقت و خردورزی و با کمک تجارب خانواده، راهنمایی مشاوران دلسوز و کاردان، فرد مورد نظر را انتخاب کنند. زیرا منشأ و سرچشمة بسیاری از گرفتاریها و بدبختیهای انسان، غفلت و بیتفاوتی است.
غفلت، در تمام امور، خسارتبار است و در مسئلة انتخاب همسر، خسارت بارتر. ممکن است یک لحظه غفلت و یا انتخاب نادرست، یک عمر پشیمانی و حسرت را بهدنبال داشته باشد. افراد زیادی را میبینیم که علت ناکامیهای خود از زندگی زناشویی را یک لحظه غفلت در انتخاب همسر میدانند.
امام علی علیه السلام فرمودهاند: «خدای منزه را به تغییر اراده های آهنین شناختم.»
اگر شما برای ازدواج اقدام کردید و تلاش های خودتان را انجام دادید و اصرار کردید و خلاصه همه راه های ممکن را رفتید ولی موفق نشدید (خود در محقق نشدن آن دخالت نداشتید) مطمئن باشید آن ازدواج به مصلحت شما نبوده است و دیگر جای رنجش و ناراحتی نیست، این را میتوان قسمت الهی دانست. پس قسمت به این معنا درست و به معنای ارادهنداشتن انسان نادرست است.
اعتقاد به شانس و ستارة بخت نیز یکی از آسی بهای ازدواج و شبیه همان اعتقاد به قسمت (به معنای نادرست آن) است که شخص را از حرکت باز میدارد یا عاملی برای بیدقتی وسهلانگاری در ازدواج میشود. اشخاصی که به این خرافات اعتقاد دارند، یا بهدلیل تنبلی و سستی برای اقدام است یا از دیدگاه روانشناسی میخواهند ضعف اعتماد به نفس (خودباوری) خویش را بازیابی کنند

تازه این رد کردن کار بدی است که از طرف پدر شما صورت گرفته است و طبق آیه قران که می فرماید:« آنچه از نیکی ها به تو مى‏رسد، از طرف خداست و آنچه از بدى به تو مى‏رسد، از سوى خود توست»«نساء آیه 79» و این اصلا به اراده الهی ربطی ندارد بلکه این امتحانی بود برای خانواده شما که بدانند در عمل پیرو علم خود نیستند و با این که میدانند خدا روزی می دهد ولی این همه امتیاز را به خاطر نداشتن شغل رد کرده اند...
در نهایت این که اگر شما شخصی را تشخیص دادید که هم شان و هم کفو شما است ولی پدر شما به دلیل های بی ارزش مخالفت می کند شما شرعا اجازه دارید با ان شخص بدون اجازه پدر ازدواج کنید و این را شما می توانید از دفتر مراجع تقلید هم سوال کنید که من نظر ایت الله مکارم شیرازی را خدمت شما عرض کردم
ان شاالله که شما بتوانید با صحبت و آوردن دلیل پدرتان را راضی کنید و با شخصی که صلاح دیده اید ازدواج کنید ...در ضمن این سوال و جواب در وبلاک جواب نوشته خواهد شد البته بدون اثری از شما...

ان شاالله که همیشه موفق و پیروز باشید.
لطفا سوالات خود را در قسمت نظرات وبلاک معراج یا راه فضیلت برای ما بنویسید




نویسنده: سجاد(شنبه 91/10/9 :: ساعت 7:25 عصر)

لیست کل یادداشت های این وبلاگ