سوال:تکلیف نوزادنی که بعد از تولد می میرند در قیامت چیست؟
نتیجه تحقیق نویسنده وبلاک راه فضیلت:
از این که سوال خود را با وبلاک راه فضیلت در میان گذاشتید از شما کمال تشکر و قدر دانی را دارم ان شاالله بتوانم پاسخ گوی خوبی برای سوال شما باشم.
در مورد سوال شما باید عرض کنم که این کودکان در قیامت به دو دسته تقسیم می شوند
1:کودکانی که از زن و مرد با ایمان از دنیا رفته اند.حالشان در قیامت تابع والدین خود می باشد همان گونه که خداوند در قرآن می فرماید:
کسانى که ایمان آوردند و فرزندانشان به پیروى از آنان ایمان اختیار کردند، فرزندانشان را (در بهشت) به آنان ملحق مىکنیم و از (پاداش) عملشان چیزى نمىکاهیم و هر کس در گرو اعمال خویش است«1»
ولى جمعى از مفسران" ذریه" را در اینجا به معنى اعم، تفسیر کردهاند به طورى که اطفال خردسال را نیز شامل مىشودو هیچ مانعى ندارد که فرزندان خردسال نیز به احترام پدران به بهشت روند و در کنار آنها قرار گیرن«2»
و در برخی از روایات این گونه بیان شده است که:
به درستی که کودکان شیعیان ما که از مومنان هستند هنگامی که می میرند تحت تربیت و پرورش حضرت زهرا قرار می گیرند«3»
و باز در روایت دیگری درباره فرزندان مومنان که بعد از تولد می میرند این گونه وارد شده است:
خداوند متعال حضرت ابراهیم و ساره را سرپرست اولاد مؤمنان نموده و آنان بوسیله درختى که در بهشت است و داراى نوکى مانند نوک پستان گاو مىباشد تغذیه مىگردند، پس چون قیامت فرا رسد؛ لباسهاى زیبا بر آنان پوشانده شده و با عطریّات بهشتى خوشبو گشته، و به پدرانشان اهدا مىگردند، و از آن هنگام آنان با پدرانشان در بهشت فرمان روایند.«4»
2:کودکان کسانی که مومن نیستند.
روایات در این مورد متفاوت هستند
الف. روایاتى که بیان مى کنند فرزندان مشرکان که پیش از بلوغ از دنیا مىروند، به همان جایگاهى وارد مى شوند که پدران مشرک آنان وارد شدهاند؛ یعنى دوزخ. براى مثال، امام صادق علیهالسلام از پدرش نقل مىکند: حضرت على علیهالسلام فرمودند:فرزندان مشرکان به همراه پدرانشان در آتش قرار دارند... .«5»
در توضیح روایت مذکور باید به چند نکته توجه کنیم:
1: این روایت به جهت سند، ضعیف و غیرمعتبر مى باشد،
2:اینگونه روایات با بنیان هاى اعتقادى شیعه ناسازگار است، زیرا اوّلاً وارد کردن کودکان بىگناه و غیرمکلَّف داراى قبح عقلى است«از نظر عقل زشت می باشد»و کار زشت هم از خداوند حکیم صادر نمى شود؛ خواجه نصیرالدین طوسى در اینباره مىگوید:عذاب شخصی که به سن تکلیف نرسیده کاری زشت می باشد«6»
علّامه حلّى نیز در شرح فراز مذکور مىفرماید: «برخى از حشویّه بر این باورند که خداوند متعال کودکان مشرکان را عذاب مى نماید و اشاعره نیز آن را جایز مى دانند، اما عدلیه ـ شیعه و معتزله ـ همگى عذاب نمودن کودکان را ممنوع مى دانند به این دلیل که چنین کارى به لحاظ عقلى قبیح و زشت است و کار قبیح از خداوند متعال صادر نمىشود.«7»
ثانیا این گونه روایات بر خلاف آموزه هاى قرآن مى باشد: هیچ بردارندهاى بار گناه دیگرى را برنمىدارد، و ما تا پیامبرى برنیگیزیم به عذاب نمىپردازیم.«8»
ب. دسته اى از روایات بیانگر این است که اطفال مشرکان در روز قیامت امتحان مى شوند، به این صورت که آتشى فراهم شده و به آن ها دستور داده مى شود که خود را در آتش افکنند؛اگر امر خداوند را اطاعت کنند آتش بر آنان سرد و سالم مى شود و در اثر اطاعت پروردگار وارد بهشت مى شوند، ولى اگر از رفتن به داخل آتش خوددارى کنند،خداوند آنان را به خاطر سرپیچى در دستور خود، وارد دوزخ مى کند؛ براى مثال، در من لایحضره الفقیه آمده است: عبداللّهبن سنان مىگوید از امام صادق علیهالسلام در مورد کودکان مشرکان که هنوز به سن ارتکاب گناه نرسیدهاند و از دنیا مىروند پرسیدم: حضرت فرمودند: آتشى برافروخته مىشود و به کودکان گفته مىشود داخل آن آتش شوند پس اگر داخل آتش شدند بر آنها سرد و سلامت مىشود و اگر سرباز زنند و وارد آتش نشوند خداوند به آنها مى گوید: من به شما امر نمودم و شما از دستور من سرپیچى و نافرمانى کردید. از اینرو، خداوند دستور مىدهد آنها را به آتش افکنید.«9»
این روایت گرچه به لحاظ سندى صحیح و معتبر است، ولی نقاط ابهامى در آن وجود دارد که مانع از اعتماد به آن مى گردد؛ از آن جمله اینکه: بر پایه مبانى اعتقادى، در حالی که جهان آخرت دار جزا و پاداش مى باشد نه دار تکلیف و عمل؛ چنانکه در پارهاى از روایات به این مطلب تصریح شده است:
1:قال على علیهالسلام: ـدر این دنیا روز عمل و تلاش است و حسابرسى نیست و فردا ـ روز قیامت ـ روز حسابرسى است و عملى در کار نیست.«10»
2:قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله:امروز در روز عملى هستید که هیچ حسابرسى در آن نیست و نزدیک است در روزى قرار بگیرد که روز حسابرسى است و هیچ عملى در آن نیست.«11»
خلاصه با دقت در روایات به این نتیجه میر سیم که:
مدّعاى این نوشتار این است که اطفالى که پیش از بلوغ از دنیا مىروند ـ چه اطفال مؤمنان و چه اطفال مشرکان ـ وارد بهشت شده و سعادتمند مى شوند.
و تاید این نتیجه گیری ما سخنی است از مرحوم علامه مجلسی:
علّامه مجلسى پس از بیان گروهى از روایات پیرامون «فرجام کودکان در روز قیامت»، چنین مىفرماید: «بین اصحاب ما ـ علماى شیعه ـ درباره ورود اطفال مؤمنان به بهشت، هیچ اختلافى وجود ندارد، اما متکلّمان بر این باورند که اطفال کفّار وارد دوزخ نم ىشوند، بلکه آنان یا به بهشت مىروند و یا در "اعراف" ساکن مى شوند.«12»
لطفا نظرات و سوالات خود را در قسمت نظرات وبلاک راه فضیلت بنویسید برای ورود به وبلاک راه فضیلت روی کلمه راه فضیلت کلیک کنید راه فضیلت
منابع:
1:وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیَّتُهُمْ بِإیمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَیْءٍ کُلُّ امْرِئٍ بِما کَسَبَ رَهینٌ«طور آیه 27»
2:تفسیر نمونه ج 22 ص 430
3: عن أبی بصیر عن أبی عبد الله ع قال إن أطفال شیعتنا من المؤمنین تربیهم فاطمة علیها السلام «تفسیر قمی ج 2 ص 332»
4:و ما روی أن الله تعالى کفل سارة و إبراهیم أولاد المؤمنین یغذونهم بشجر فی الجنة لها أخلاف کأخلاف البقر فإذا کان یوم القیامة ألبسوا و طیبوا و أهدوا إلى آبائهم فهم فی الجنة ملوک مع آبائه«معانی الأخبار 206 باب معنى قول النبی ص لعلی ع یا علی لک کنز فی الجنة و أنت ذو قرنیها ..... ص : 20»
5:اولاد المشرکین مَعَ آبائهم فی النّار...«من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 491.»
6: و تعذیب غیر المکلَّف قبیحٌ.«کشف المراد، ص 318.»
7:کشف المراد، ص 318.
8:وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَمَا کُنَّا مُعَذِّبِینَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً»«اسراء: 15»
9:محمّدبن على صدوق، من لایحضر الفقیه، ج 3، ص 491ـ492.
10إِنَّ الْیوم عملٌ وَ لاحسابَ و غدا حسابٌ وَ لا عملَ«نهج البلاغه، خ 42.»
11:أَوْ إنّکم فی یومِ عملٍ لاحسابَ فیه وِ یُوشک أَنْ تکونوا فى یومِ حسابٍ لیس فیه عمل«میزان الحکمة، ج 1، ص 618.»
12:محمّدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج 5، ص 296ـ297.