سوال:حاج آقا بنده بر عدالت الهی هیچ اعتقادی ندارم اگر میشود کمی بنده را بر این امر آگاهی بخشید لطف بزرگی در حق بنده ی نوعی کرده اید؟
نتیجه تحقیق نویسنده وبلاک راه فضیلت:
ممنون از حضور گرم شما..این عکس متعلق به نویسنده وبلاک می باشد..اما در مورد عدالت سوال کرده بودید شاید شما این گونه فکر می کنید که چرا شما مثلا پیامبر نشدید و خدا این مقام را به شما نداد در این صورت من هم مثل شما فکر می کردم که چرا خدا شما را پیامبر کرده و من را نکرده است به هر حال یکی می توانست یان مقام را داشته باشد و این افتخار به آن ها داده شد و البته در مقابل این این افتخار هم سختی هایی کشیدند که من و شما یک هزارمش را هم نمی توانیم تحمل کنیم ...شاید این که شما عدالت خدا را قبول ندارید به این خاطر باشد که پیش خود فکر می کنید چرا خدا عمر یکی را کم و عمر یکی را زیاد قرار داده است؟یکی را سالم خلق کرده است و دیگری را بیمار آفریده است و ....
در این صورت باید خدمت شما عرض کنم که
رباره علت تفاوتها در میان افراد بشر و نیز پیدایش انسانهاى ناقص الخلقه و ارتباط آن با خداوند، باید به نکات زیر توجه کنید:
1: خداوند، عالم هستى را بر اساس نظام علت و معلول (اسباب و مسببات) استوار کرده است. هیچ پدیدهاى بدون علت به وجود نمىآید، هر آنچه که در عالم هستى محقق مىشود ناشى از علت و سبب خاصى است. آتش علت سوزاندن است، پیدایش درخت میوه معلول قرار گرفتن نهال درون خاک با شرایط و کیفیت خاص و آب و هواى مناسب و غیره است. پیدایش انسان سالم نیز معلول یک سلسله امورى است همچون شرایط خاص هنگام انعقاد نطفه، کیفیت تغذیه مادر در هنگام باردارى نوع مواد و غذاها و داروهاى مصرفى هنگام باردارى، حرکات فیزیکى مادر در هنگام باردارى و غیره مىباشد هر یک از امور فوق در پیدایش نوزاد سالم مؤثر است. بینا و نابینا تولد یافتن یک فرد لازمهى حتمى مجموعهى علل و عواملى است که در به وجود آمدن وى مؤثر بودهاند.
2: این ارادهى حکیمانهى خداوند که تحقق هر پدیدهاى را معلول علت خاصى قرار داده است، موجب قوام زندگى موجودات و از جمله انسان است اگر اصل علّیت بر جهان هستى حکمفرما نبود ما هیچ کارى نمىتوانستیم انجام دهیم و هیچ تصمیمى براى انجام کارى نمىتوانستیم بگیریم. در آن صورت، پدید آمدن هر چیزى از هر امر نامربوطى ممکن و محتمل مىبود. به تعبیر معروف، اگر قانون علیت نبود، سنگ روى سنگ نمىایستاد.
3:لازمهى نظام علت و معلولى حاکم بر جهان هستى، تحقق پدیدهها به دنبال علت آنهاست. یعنى همان گونه که بر اساس نظام علت و معلولى، استفاده بیمار عفونى از آنتىبیوتیک موجب سلامت یافتن و بهبود بیمار است، استفاده از این دارو در هنگام باردارى بر روى جنین اثر مىگذارد و موجب اخلال در آن و ناقصالخلقه شدن نوزاد خواهد شد. همان گونه که قانون جاذبه زمین موجب آسایش انسانها و ساختن بناهاى مرتفع و زندگى و حرکت بر روى کره زمین است، قانون جاذبه باعث مىشود که اگر کسى از ارتفاع بپرد، با زمین برخورد کند و بمیرد. همان طور که آتش علت سوزاندن است و براى انسان منافعى مانند روشن کردن کورههاى ذوب آهن و یا پختن غذا دارد، اگر این آتش به خانه یا بدن انسان برسد علت و سبب سوزاندن و از بین رفتن آنها مىشود و...
4: اینکه همهى آنچه را که در جهان هستى رخ مىدهد به خداوند استناد مىدهیم از جمله تولد نوزاد را بدین جهت است که خداوند است که جهان را بر اساس نظام علت و معلول و اسباب و مسببات استوار کرده و هم اوست که به علّت، وجود و قدرت تأثیرگذارى را داده است و هر آن و هر لحظه وجودِ علت و قدرت تأثیرگذارى آن، از خداوند و وابسته و قائم به اوست. بنابراین پیدایش افراد ناقص الخلقه مستند به علل و اسباب خاص آن است و هیچ منافاتى با مسأله عدالت الهى ندارد.
آیا عدالت خدا به این معنا است که به همه عمر مساوى بدهد؟! چه بسا کوتاهى عمر شخصى لطف و رحمت به آن شخص باشد (یعنى به مراتب بالاتر از عدالت).
ظاهراً ما نمىتوانیم با این محدودیت علمى که داریم درباره عدالت خدا قضاوت کنیم. مىتوان احتمال داد که کوتاهى عمر از جهتى حسن است (زیرا کمتر گناه خواهد کرد) و از طرفى کمبود است (زیرا کمتر طاعت و عبادت خواهد کرد) و در مورد افراد مختلف هم متفاوت است و حکم واحدى ندارد. آرى، پذیرفتنى است که اگر در عالم دنیا کمبود و نقصانى بر کسى وارد شد در عوالم دیگر جبران گردد.
لطفا نظرات و سوالات خود را در قسمت نظرات وبلاک راه فضیلت بنویسید برای ورود به وبلاک راه فضیلت روی کلمه راه فضیلت کلیک کنید راه فضیلت
برای آگاهی بیشتر ر.ک:
عدل الهى، شهید مطهرى، بحث راز تفاوتها.
عدل الهى، شهید بهشتى.