سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 982699 | بازدیدهای امروز: 12| بازدیدهای دیروز: 40
درباره خودم

جواب سوالات
سجاد
لطفا سوال خود را در قسمت نظرات وبلاک راه فضیلت مطرح کنید..و در این جا پاسخ سوال خود را ببینید: آدرس وبلاک راه فضیلت: http://tavasool.parsiblog.com/
لوگوی وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات
لینک های دوستان
اشتراک
 

 

سوال: سلام، چرا من نمی توانم موهای سرم را در روسری و یا حجاب قرار دهم؟ با این حالی که زن متدینی هستم دوست دارم موهایم بیرون باشد و البته دلم پاک است.
سلام علیکم:
از این که سوال خود را با گروه معراج در میان گذاشتید از شما کمال تشکر و قدر دانی را دارم و از خداوند متعال توفیق انجام واجبات و ترک محرمات را دارم.
بدون شک حجاب از جمله پوشاندن موهای سر برای خانم‌ها از مسلّمات اسلام است، و تمام فقهاى اسلام در آن اتّفاق نظر دارند، و هر گونه بد حجابى و بى حجابى بر خلاف شریعت مقدّسه است و  حجاب شرعى در مورد زنان پوشیدن تمام بدن به جز صورت و دست‌ها تا مچ مى‌‏باشد«1»
بى حجابى، علاوه بر این که از نظر اخلاقى سبب ناامنى خانواده‌‏ها و بروز جنایات مى‏‌شود، ضمناً سبب ایجاد هیجان‏‌هاى مستمر عصبى و حتّى بیمارى‏‌هاى روانى نیز مى‏گردد که ثمره آن سستى پیوند خانواده‏ها و کاهش ارزش شخصیت زن در جامعه است.
برهنگى زنان که طبعا پیامدهایى همچون آرایش و عشوه‏‌گرى و امثال آن همراه دارد مردان مخصوصا جوانان را در یک حال تحریک دائم قرار مى‏‌دهد تحریکى که سبب کوبیدن اعصاب آن‌ها و ایجاد هیجان‌هاى بیمارگونه عصبى و گاه سر چشمه امراض روانى مى‌‏گردد.
علت های بی حجابی عبارتند از:
1- مساله حجاب را نمی‏‌دانند و فکر می‏‌کند عیبی ندارد.
2- فلسفه حجاب و آثار شوم بی بند و باری را نمی‌‏داند.
3- کمبودی دارد که می‏‌خواهد خود را مطرح کند.
4- طبق هوا و هوس ومیل رفتار می‏‌کند.
5- می‏‌خواهد از سایر بد حجاب‏ها عقب نماند.
6- فکر می‏‌کند بی حجابی، رمز ترقی و روشنفکری است.
7- می‏‌خواهد با دیگران فرقی داشته باشد.
8- فکر می‏‌کند که بد حجابی گناه ساده‌‏ای است و به دیگران لطمه‏‌ای نمی‏‌زند، در صورتی که این اثرات را به همراه دارد.
همان گونه که در سوال مشاهده کردید شخصی که موهایش را بیرون می گذارد مدعی است که دل پاکی دارد این گونه تصور به خاطر این است که گناه بی حجابی را گناه کوچکی می‌شمارد در حالی که بی حجابی و از جمله نپوشاندن موی سر از گناهانی است که در قیامت عذاب درد ناکی را به همراه دارد
 مولا علی (علیه السلام) می‌فرمایند: من و فاطمه به محضر مبارک رسول خدا (ص) مشرف شدیم و او را در حالی که شدیدا گریه می‌کرد مشاهده نمودیم به او گفتم: پدر و مادرم به فدایت، چه چیزی شما را به گریه واداشته است؟ حضرت فرمود: ای علی در شب معراج که به آسمان رفتم، زنان امت خود را در عذاب شدید دیدم به طوری که آن‌ها را نشناختم. از همین رو برای آن‌چه از شدت عذاب آن‌ها دیدم گریان هستم بعد فرمود:
زنی را دیدم که او را به موهایش آویزان کرده بودند، و مغز سرش می‌جوشید. و زنی را دیدم که گوشت بدنش را می‌خورد و آتش از زیر آن زبانه می‌کشید و ....
بعد حضرت فاطمه (سلام الله علیها) خطاب به پدر بزرگوارش فرمود: به من بگو که این زنان عمل و روششان چه بود که خداوند چنین عذابی را برای آنان مقرر فرموده است؟
 رسول خدا (صل الله علیه و آله) فرمود:
آن زنی که او را به موهایش آویزان کرده بودند، برای این بود که موهایش را از مردان نامحرم نمی‌پوشانید.
اما آن زنی که گوشت بدنش را می خورد، بدنش را برای مردم زینت می‌کرد. و...«2»
خطراتی که به خاطر بی حجابی زنان را تهدید می کند عبارتند از:
اگر -کسانی که حاضر نیستند دستور خداوند را مبنی بر حجاب اجرا کنند- بدانند که خداوند چقدر دوستشان داشته است که این گونه دستور داده هیچ وقت در حجاب داشتن تردید نمی‌کردند و حتما حجاب را رعایت می‌کردند خطراتی که افراد بی‌حجاب باید منتظرش باشند عبارت است از:
1-زیاد شدن بیماری‌‏های مقاربتی و روانی.
2- خود کشی‏ها. آمار نشان می‏‌دهد که جنون در کشورهایی که روابط جنسی مرد و زن از حدود اعتدال خارج می‌‏شود و عیاشی و هوسرانی یکی از شئونات زندگی آن مردم به شمار می‏‌رود، بیشتر است. امراض عصبی و خودکشی‌‏ها وابسته به آزادی زنان ومردان است، زیرا یکی از علل مختل شدن دستگاه اعصاب وارد شدن تحریکات فوق العاده شدید بر اعصاب است که اعصاب قدرت آنرا ندارند.«3»
3- کم کاری در ادارات، کمی مطالعه درمراکز تحصیلی مخلوط. این طبیعی است که وقتی زن و مردم مخلوط باشد نگاه‌ها قابل کنترل نیست و این نگاه‌ها فکر و ذهن انسان را مشغول می‌کند و انسان به جای کار و تحصیل در فکر برآوردن آن چیزی است که چشم انسان به دلش منتقل کرده است می‌باشد و امام صادق علیه السلام در این خصوص می فرماید:
نگاه (به زنان نامحرم) تیری از تیرهای زهرآلود شیطان است. و چه بسا نگاه‌هایی که حسرت طولانی و بی پایانی را به دنبال دارد.«4»
3- خود باختگی و عدم استقلال فکری و شکسته شدن و آسیب پذیری.
4- غافل شدن از ارزش‌های واقعی (به جای رقابت در علم و هنر، رقابت در پشم و نخ و طلا)
5- دغدغه به جای آرامش، چون تنوع‏طلبی نهایت ندارد و نفس انسان جهنمی است که دائما هل من مزید می گوید.
6- به جای انسان مستقل و مقاوم و دکوری زود رنج.
 کس غنچه نشکفته در برگ نچیند           از بی حجابی است اگر عمر گل کم است‏
برزنان کشور اسلام واجب شد حجاب‏      چون نگهبان چراغ از باد فانوس است و بس‏
7- ازدواجها کم می‏شوند: از جوانی اروپائی پرسیدند چرا ازدواج نمی‏کنی؟ گفت: وقتی هر روز شیر تازه بتوانم تهیه کن چرا گاو تهیه کنم؟
8- عامل ناامنی زن در جامعه، به خاطر تحریک مردان و سوء قصد به آنان.
 9- بی حجابی عامل چشم و هم چشمی، زندگی لوکس، اشرافی گری، مدپرستی، تحریکات، دنبال درآمد حرام، اختلافات زن و شوهری، عقده حقارت برای محرومان مانع رفت و آمدهای ساده و مفید، اسراف، رقابت، واردات، گناه، سقوط علم، استقبال از رقاصه به جای استقبال از یک پرفسور و ....
بلاء نشانه هرزگی در اجتماع است:
ایا با این همه مشکلاتی که همراه با بی حجابی وجود دارد باز هم کسی حاضر می‌شود خودش را بدون حجاب و در معرض دید دیگران قرار دهد؟ آیا زنانی که موهایشان را بیرون می‌گذارند می توانند عذاب دردناک آخرت و مشکلات دنیایی را تحمل کنند؟

        
منابع:
1: احکام بانوان، ص: 182
2:  عیون الاخبار الرضا جلد 1 صفحه 249  ، بحارالانوار جلد 103 صفحه 246
3: کتاب زن و آزادی، ص 113.
4: قالَ الصَّادِقُ (ع): النَّظَرُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ مَسْمُومٌ وَ کَمْ مِنْ نَظْرَةٍ أَوْرَثَتْ حَسْرَةً طَوِیلَةً «کافی، ج 5، ص 559.»




نویسنده: سجاد(سه شنبه 92/3/14 :: ساعت 7:8 عصر)

لیست کل یادداشت های این وبلاگ