سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 982857 | بازدیدهای امروز: 66| بازدیدهای دیروز: 61
درباره خودم

جواب سوالات
سجاد
لطفا سوال خود را در قسمت نظرات وبلاک راه فضیلت مطرح کنید..و در این جا پاسخ سوال خود را ببینید: آدرس وبلاک راه فضیلت: http://tavasool.parsiblog.com/
لوگوی وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات
لینک های دوستان
اشتراک
 

 

سوال:سلام مجدد خواستم بدونم دوس داشتن کسی گناه داره اگه پسر باشه ؟؟؟؟فکر می کنم اون من را دوست داره چون وقتی به دلم رجوع می کنم می بینم که دوسش دارم  موندم چیکار کنم ما همسن هستیم  (اون خیلی متین و با وقاره و همه هم دوسش دارن  اصلا از قماش پسرای امروزی نیست )..
نتیجه تحقیق نویسنده وبلاک
راه فضیلت:
سلام علیکم ...ممنون از این که سوال خود را با وبلاک راه فضیلت در میان گذاشتید و ممنون از این که صادقانه سوال خود را مطرح  کردید این نشان می دهد که شما دوست دارید بنده خوبی برای خداون باشید و شخصیت الهی خود را حفظ کنید. ان شاالله که همیشه موفق و سر بلند باشید در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم که :
این دوستی شما دو حالت دارد یا برای هوا و هوس است که خود شما هم می دانید که حرام است و خطرناک به خصوص برای دختر خانم ها که هم احساسی هستند و هم از نظر عاطفی حساس می باشند. ولی اگر این دوست داشتن مقدمه ای باشد برای ازدواح که پاسخ این سوال را هم از دیدگاه قران کریم و هم از دیدگاه روایات اهل بیت و هم از دیدگاه روان شناسان عرض می کنم
1:دوستی دختر و پسر از دیدگاه قرآن کریم:
برقرارى روابط نامشروع و پنهانى،حتّى با غیر مسلمان ممنوع است. و دو جنس مخالف فقط با ازدواج می توانند نسبت به همدیگر عاشق باشند و عشق بورزند و این دوستی را ابراز کنند«وَ لا مُتَّخِذِی أَخْدانٍ»«1»
2:دوستی دختر و پسر از نظر روایات اهل بیت:
باز در آیه دیگری از قرآن کریم می خوانیم: و به کارهاى زشت، چه آشکار و چه پنهان، نزدیک نشوید«2» که امام باقر علیه السلام :درباره همین آیه فرمود:زشتى آشکار،زناست و زشتى پنهان ،داشتن رابطه دوستانه با نا محرم است«3»
3:دوستی دختر و پسر از نظر ادیان دیگر غیر از اسلام:
دوستی با نا محرم از دیدگاه همه ادیان جایز نمی باشد و حتی نگاه کردن به لباس او هم نهی شده است همان گونه که حضرت عیسی علیه السلام می فرماید: نباید به زنى که تعلّق به تو ندارد خیره شوى؛چون تا زمانى که چشم خود را نگه دارى هرگز مرتکب زنا نشوى.اگر می توانی که«حتّى»به جامه زن نا محرم نگاه نکنى چنین کن .«4»
4:دوستی دختر و پسر از دیدگاه روان شناختی بر اساس دین اسلام..
بی شک از دیدگاه تربیتى و روان شناختى و بر اساس مقررات دینى اسلام، دوستى با جنس مخالف صحیح نیست؛ چون هر ارتباطى که بین انسان ها برقرار مى‏ شود، به هدف انجام معامله ای خاص صورت می گیرئ. حال سخن آن است که دوستى با جنس مخالف، چه نوع ارتباطى است؟ و چه چیزى در این دوستى و ارتباط معامله می شود؟
یقیناً رابطه اقتصادى برقرار نشده و کالا خرید و فروش نمى‏ شود و یا ارتباط آموزشى در بین نیست و پیام آموزشى مبادله نمى‏ گردد و...؛ بلکه تنها چیزى که در این میان مبادله مى‏شود،محبت و دوستى و عشق ورزى خاص - فراتر از دوستى با جنس موافق - است و پایه این ارتباط بر این نوع مبادله‏ ها تکیه دارد وگرنه دوستى شکل نمی ‏گیرد و محبتى ارزانى نمى‏ گردد.خلاصه این که در این گونه دوستی ها فقط محبت و عشق به همدیگر تقدیم می شود نه چیز دیگری ان
 در نزد تمام مکاتب و نظام‏هاى فکرى عرضه و مبادله محبت و دوستى خاص - که از دست دوست موافق برنمى آید - بعد از اعمال شرایطى خاص باید انجام پذیرد که یکى از شرایط اساسى آن، اعتماد سازى است؛ به گونه اى که هر یک از طرفین در ابراز محبت و عشق خود به دیگرى، وى را فردى مورد اعتماد بیابد و الا عشق را نثار بیگانه نمى‏ سازد تا چه رسد به افراد غیر قابل اطمینان. این اعتماد تنها و تنها از طریق محرم بودن دوست فراهم مى‏ گردد. لذا به میزان محرمیت این محبت و عشق، عمیق تر و خالص ترشود. لذا این روابط شرایط خاص خود را اقتضا مى‏ کند و این شرایط باید رعایت گردد تا مجاز شمرده شود. از جمله آن شرایط انحصارى و بى چون و چرا «اعتماد سازى» است که کامل ترین شکل آن از رهگذر محرم بودن دو دوست فراهم مى‏ گردد. از این رو تا عقد ازدواج انجام نپذیرفته است، این دوستى با این احساسات و ثمره خاص مجاز شمرده نمى ‏شود؛ چرا که شرط لازم را ندارد و چه بسا با تردید یکى از دو دوست در دوستى خویش، حسرتى در پى داشته باشد. حتى اگر قصد ازدواج با دوست پسرتان را داشته باشید؛ باز هم هرگز این دوستى براى رسیدن به یک ازدواج موفق، مؤثر نیست.؛ بلکه چه بسا تأثیر منفى هم به جاى بگذارد. ازدواج موفق از مسیر دوستى قبلى با همسر آینده نمى‏ گذرد؛ بلکه از مسیر شناخت، فارغ از احساسات عاشقانه و عواطف ارزانى شده بعد از اندیشه وشناخت و اعتماد فراهم آمده مى ‏گذرد.
  حقیقت این گونه دوستی ها دوستى ها
همان گونه که خود مى‏ دانید و جو دوستى اقتضا مى ‏کند، روح حاکم بر این دوستى ها عشق ورزیدن است، نه خرد ورزى و پاى خرد و عقل در میدان عاشقى لنگ است؛ در حالى که براى تصمیم گیرى در مورد ازدواج با فرد خاص، جز بر عقل تکیه نمودن خطا است.ابتدا باید تعقل نمود و فارغ از دوستى و محبت، مشورت و تحقیق کرد و فرد مورد نظر را برگزید و آن گاه خالصانه ترین عشق و ناب ترین دوستى ها را بدون منت به دوست برگزیده (همسر خود) تقدیم نمود. در اینجا هر کارى جز عشق ورزى خطا است. دوستى هاى قبل از انتخاب همسر و تصمیم گیرى در مورد ازدواج با فرد خاص، راه عقل را سد و چشم بصیرت را کور مى ‏سازد و اجازه نمى دهد تا یک تصمیم صحیح و عارى از خطا گرفت و فرد صد در صد مناسب را برگزید. این نوع انتخاب موجب دردسر و گرفتارى شده و زندگى را تلخ و آینده را تیره و تار مى‏ سازد.
تجربه و سرگذشت انسان‏ هاى مجرب نشان مى‏ دهد که علاج ماجرا غیر از این را مى‏ طلبد.بنابراین اگر قصد دارید با دوست پسرتان  ازدواج کنید، ابتدا دوستى و محبت را کنار بگذارید و همچون یک بیگانه، او را موضوع تحقیق خود قرار دهید و از برخوردارى وى از شرایط مثبت کسب اطلاع کنید و وى را به عنوان همسر ایده ال بیابید. آن گاه که او را همسرى ایده آل و مورد پسند براى خود یافتید، به صورت رسمى در خواستگارى که او از شما انجام می دهد از  شرایط او را نیز جویا شوید و بعد از پذیرش شرایط وى با عقد رسمى به پاى یک دوستى پایدار و عشق ناب جان ببازید. در این زمان هر عملى جز عشق ورزى و محبت خطا است. پس تا قبل از انتخاب، تعقل، تدبیر، تحقیق و شناخت و آن گاه انتخاب را سرلوحه کار خود قراردهید و بعد از انتخاب عشق و محبت بى چون و چراى خود را ارزانى یکدیگر سازید. تعقل و تفکر به جاى خود و عشق و دوستى به جاى خود که هر نکته در جاى خود نکو است؛ وگرنه زندگى جز زندان و گرفتارى ثمره اى ندارد.
لطفا نظرات و سوالات خود را در وبلاک
راه فضیلت بیان کنید....راه فضیلت....راه فضیلت
http://tavasool.parsiblog.com/
منابع:
1:الْیَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّباتُ وَ طَعامُ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ حِلٌّ لَکُمْ وَ طَعامُکُمْ حِلٌّ لَهُمْ وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ إِذا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسافِحِینَ وَ لا مُتَّخِذِی أَخْدانٍ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِینَ «مائده آیه 5»
2:قُلْ تَعالَوْا أَتْلُ ما حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُون«سوره انعام آیه 151»
3:الإمامُ الباقرُ علیه السلام :فی قولِهِ تعالى:«لا تَقْرَبُوا الفَواحِشَ ...»: إنّ ما ظَهَرَ هو الزِّنا و ما بَطَنَ هو المُخالَّةُ«میزان الحکمه روایت شماره 6792»
4:عن عیسی علیه السلام :لا تَکُونَنَّ حَدیدَ النَّظَرِ إلى ما لَیسَ لکَ فإنّهُ لَن یَزنِی فَرجُکَ ما حَفِظتَ عَینَکَ ، فإن قَدَرتَ أن لا تَنظُرَ إلى ثَوبِ المرأةِ التی لا تَحِلُّ لکَ فافعَل«میزان الحکمه روایت شماره 7855»




نویسنده: سجاد(پنج شنبه 90/3/19 :: ساعت 11:4 صبح)
نظرات ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ