سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 982872 | بازدیدهای امروز: 5| بازدیدهای دیروز: 76
درباره خودم

جواب سوالات
سجاد
لطفا سوال خود را در قسمت نظرات وبلاک راه فضیلت مطرح کنید..و در این جا پاسخ سوال خود را ببینید: آدرس وبلاک راه فضیلت: http://tavasool.parsiblog.com/
لوگوی وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات
لینک های دوستان
اشتراک
 

 

سوال:ازتون راهنمائی میخوام !نمیدونم چه جوری بگم . راستش خیلی وقته که تو دلم از خودم نا راحتم و ناراضی ! من تو خیلی مسائل اشتباه کردم و میکنم و هر چه قدر که میخوام اونا رو کنار بزارم باز هم نفسم رو من اثر میزاره !این موضوعات ملکه ذهنم شده !ازتون میخواستم راهنمائی بگیرم که چیکار کنم !
نتیجه تحقیق نویسنده وبلاک راه فضیلت:
ممنون از شما که از وبلاک راه فضیلت دیدن کردید و ممنون که سوال خود را با راه فضیلت در میان گذاشتید...دغدعه شما براى نظارت و کنترل هوا و خواسته های افراطی هوای نفس، خصلتى بسیار خوب و ستودنى و نعمتى بزرگ است. واقعیت آن است که برخى به کلى از نفس خود غافل مى‏ شوند و آن را به فراموشى مى ‏سپارند، ولى برخى نیز این توفیق را مى ‏یابند که همواره نسبت به لغزشهای نفس خویش نگران باشند و در یک جنگ و کشمکش دائمی با خواسته های افراطی آن بسر برند.
گاهى کسى دشمنى دارد و یا بیمارى دارد، ولى از آن مطلع نیست و اقدامى براى دفع آن نمى‏ کند. این خطرناک ترین نوع دشمن و زیانبارترین نوع بیمارى است.بلکه این بیماری از دشمن خارجی که اسلحه به دست گرفته است و هر لحظه ممکن است او را بکشد خطرناک تر است همان گونه که در روایتی این گونه نقل شده است:
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله سپاهى را به جنگ اعزام کرد. وقتى برگشتند فرمود: خوشامد مى گویم به مردمانى که جهاد اصغر را گذراندند ولى جهاد اکبر همچنان بر عهده آنان باقى مانده است. عرض شد: اى رسول خدا! جهاد اکبر چیست؟ فرمود: جهاد با نفس.«1»
مبارزه با هوای نفس یکی از فضیلت های بسیار خوب است که بر هر انسانی لازم است که در جهت به دست آوردن آن تلاش نماید همان گونه که در روایتی این گونه بیان شده است که:
امام باقر علیه السلام فرمودند:هیچ فضیلتى چون جهاد نیست و هیچ جهادى مانند مبارزه با هواى نفس نمى باشد«2»
. لذا این دغدغه و نگرانى را در خود حفظ و تقویت کنید، اگر چه نگرانى‏ ها براى انسان مفید نیستند، ولى این نوع نگرانى سود محض است. و این دغدغه راهی است برای کسب آسایش
از امام صادق علیه السلام سؤال شد:راه آسایش چیست؟ فرمود:در مخالفت کردن با هواى نفس .عرض شد:پس،چه وقت بنده طعم آسایش را مى چشد؟ فرمود : در نخستین روزى که به بهشت وارد مى شود .«3»
برای اینکه در این مسیر موفق باشید موارد زیر توصیه می شود:
1: با دوستان پاک و با تقوا رفاقت کنید.
2:از دوستانى که حریم حدود الهى را مى‏شکنند به شدت پرهیز کنید.
3:در مجالس دعا و محافل موعظه و نماز جماعت شرکت کنید
.4: پرخورى و نیز از خوردن غذاهاى چرب و پرانرژى و تحریک کننده پرهیز کنید. البته باید مواظب سلامتى خود باشید.
5:از مشاهده صحنه‏ هاى مهیج و تحریک کننده دورى کنید.
6:ورزش را در برنامه منظم و روزانه خود قرار دهید.
7:سعى کنید هیچ گاه تنها نشوید.
8:برنامه منظم مطالعاتى براى خود قرار دهید و سعى کنید فرصت‏ هاى خود را با تفکر و مطالعه مناسب خصوصا پیرامون گناه و آثار زیانبار آن بر جسم و روح انسان، پر کنید.
9:هفته ‏اى یکى دو روز، روزه بگیرید.
10:سعی کنید ذکر خدا را بگوید ذکرهایی مانند سبحان الله ...لا اله الا الله ...اللهم صل علی محمد و آل محمد ..
11:سعی کنید نماز را با حضور قلب بخوانید چون نماز مانند ترمز می ماند که هر اندازه خالصانه تر باشد باز داری آن قوی تر خواهد بود.
12:تلاوت قرآن همراه با تدبر و اندیشه در معنای آن
13:استفاده از لباس های مناسب و پرهیز از لباس های تنگ
ان شاالله با انجام برنامه فوق موفق خواهید شد
لطفا نظرات و سوالات خود را در قسمت نظرات وبلاک راه فضیلت بیان کنید ....برای ورود روی کلمه راه فضیلت کلیک کنید...
منابع:
1:الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : إنَّ النّبیَّ صلى الله علیه و آله بَعثَ بسَرِیّة، فلَمّا رَجَعوا قالَ: مَرْحَبا بقَومٍ قَضَوُا الجِهادَ الأصْغَرَ و بَقِیَ الجِهادُ الأکْبَرُ . قیلَ : یا رسولَ اللّه ِ ، و ما الجِهادُ الأکْبَرُ ؟ قالَ: جِهادُ النَّفْسِ«میزان الحکمه روایت شماره 2912»
2:
الإمامُ الباقرُ علیه السلام : لا فَضیلةَ کالجِهادِ ، و لا جِهادَ کمُجاهَدةِ الهوى «میزان الحکمه روایت شماره 2911»
3: قال الإمامُ الصّادقُ علیه السلام ـ لَمّا سُئلَ عن طریقِ الراحَةِ ـ : فی خِلافِ الهَوى . قیل : فَمَتى یَجِدُ عَبدٌ الراحَةَ ؟ فقالَ علیه السلام : عِندَ أوّلِ یَومٍ یَصِیرُ فی الجَنَّةِ «میزان الحکمه روایت شماره 7725»





نویسنده: سجاد(پنج شنبه 90/3/19 :: ساعت 2:42 عصر)
نظرات ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ