سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 982686 | بازدیدهای امروز: 39| بازدیدهای دیروز: 40
درباره خودم

جواب سوالات
سجاد
لطفا سوال خود را در قسمت نظرات وبلاک راه فضیلت مطرح کنید..و در این جا پاسخ سوال خود را ببینید: آدرس وبلاک راه فضیلت: http://tavasool.parsiblog.com/
لوگوی وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات
لینک های دوستان
اشتراک
 

 

سوال:من یه دختر رو میخواهم ولی چند وقتی است که  دچار دو گانگی شده ام به یک دختر عاشق می شوم و بعد از مدتی با دیدن دختر دیگر نظرم تغیر می کند از بس که این دخترها رنگارنگ شدند و کار من هم جوری هست که با دختر زیاد سرو کار دارم ..این دختر هم که دوست دارم دختر خیلی خوبی است جوری که وقتی دستم به دستش خورد از فردا رابطه اش رو  باهام قطع کرد....و قرار گذاشتیم اگه میخوام دوباره ببینمش ...ازدواج  از این حرفا..ولی الان موقعیت مناسبی ندارم..میخواستم بدونم چکار کنم که هر کی رو دیدم توجهم بهش جلب نشه.
نتیجه نویسنده وبلاک راه فضیلت:

دوست عزیز و گرامی از این که سوال خود را با وبلاک راه فضیلت در میان گذاشتید از شما کمال تشکر و قدر دانی را دارم امیدوارم که همیشه موفق و پیروز باشید اول در مورد این که چگونه دم دمی مزاج بودن خود را درمان کنید راه کارهایی را خدمت شما می گویم:
راه کارهای عملی جهت درمان دم دمی مزاج ها:
1:اگر دمدمی مزاجی به خاطر از دست دادن انگیزه آن کار است پس باید در مورد انگیزه‌ی کارهای خود دقت کنید. از کارهایی که دلیل محکمی (چه از لحاظ عقلی و چه شرعی) برای آنها وجود ندارد بپرهیزید.پس باید اول هدف خود را مشخص نماید
2:ممکن است از دست دادن انگیزه به این جهت باشد: کاری که شروع کرده‌اید فوق توان شما است پس حتما قبل از شروع هر کاری نسبت به توانایی اجرای آن مطمئن شوید و کاری که در توان ندارید را شروع نکنید.
3:حتما قبل از هر کاری فکر کنید.کار بدون فکر پشیمانی را به دنبال دارد و سبب سرخورده‌گی انسان است.در مورد دخترهای مختلف فکر کنید و ببینید چه چیزی انسان را خوشبخت می کند این همه توصیه‌ی به تفکر در قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام برای آن است که انسان بدون بصیرت و آگاهی کافی به سمت عملی نرود که بعدا برای او پشیمانی به دنبال دارد و یا احیانا باعث دمدمی مزاجی او شود. تفکر فواید بسیار دیگری نیز دارد.
4:انسان آگاه و بصیر حتی نباید به تفکر هم بسنده کند زیرا تفکر معلومات می‌خواهد و بدون علم، تفکر معنا ندارد. اینجا جای رجوع به افراد متخصص و مشورت با آنها است.
در هر موضوعی باید با افرادی که در آن مطلب کاردان هستند مشورت نمود. به تناسب موضوع باید به افراد مختلف با سطوح توانایی‌های مختلف مراجعه کرد. مشورت باعث می‌شود که انسان از درستی کارش مطلع شود و در میانه کار پشیمان نشود.
5:سعی کنید از قانون خود جریمه ای استفاده کنید به این صورت که با خود عهد کنید که اگر امروز به دختری توجه کردم مثلا هزار تومان صدقه بدهم و اگر باز تکرار کردم مبلغ را تا 5000تومان بالا ببرید به این صورت باعث می شود که بتوانید بر نگاه های خود مدیرت داشته باشید و نتیجه این می شود که از دم دمی مزاجی در این مورد نجات پیدا خواهید کرد.
در مورد قسمت دوم پاسخ شما باید عرض کنم که اگر شما ملاک های همسر خوب را بدانید مطمئنا در تصمیم گیری مردد نخواهید بود و می توانید به راحتی همسر مورد نظرتان را پیدا کنید:
قبل از هر چیز باید از معیارهای همسر شایسته شناخت کافی پیدا کرد، بنابراین معیارها و ملاک هایی که در انتخاب همسر باید در نظر گرفته شود دو نوع است .
الف . آنهایی که رکن و اساس اند و برای یک زندگی سعادتمندانه حتما" لازم اند.
ب . آنهایی که شرط کمال هستند و برای بهتر و کاملتر شدن زندگی اند و بیشتر به سلیقه و موقعیت افراد بستگی دارد.
       ملاک های دسته اول عبارتند از:
1. تدین و دین دار بودن فرد. زیرا انسانی که دین ندارد هیچ ندارد انسان بی دین در حقیقت مرده ی متحرک است و کسی که پای بند به دین (که اصلی ترین مسأله زندگی است) نباشد هیچ تضمینی وجود ندارد که پای بند به رعایت حقوق همسر و زندگی مشترک باشد. انسان دیندار هرگز نمی تواند با همسر بی دین کنار بیاید و با هم زندگی سعادتمندانه ای داشته باشند.
2. اخلاق نیک داشتن که منظور داشتن صفات و خلق و خوهای پسندیده در نظر عقل و شرع است . در واقع اخلاق و دین دو ملاک و معیار اصل در ازدواج و انتخاب همسر است .
اگر بخواهیم نمونه هایی از اخلاق خوب و بد را اشاره کنیم می توان موارد زیر را ذکر کرد.
الف . خوش زبانی و بدزبانی زبان ترجمان و بیانگر احوال درون است و زبان دریچه ای است از محتویات درون فرد, زبان انسان آیینه دل اوست.
ب . بزرگواری و حسادت
ج . خوش خلقی و کج خلقی
د. حق پذیری و لجاجت
3. شرافت و اصالت خانوادگی که منظور نجابت و پاکی خانواده است زیرا ازدواج دختر و پسر تنها پیوند و ترکیب دو فرد نیست بلکه پیوند دو خانواده است و نمی توان گفت من می خواهم با خود این فرد ازدواج کنم و کاری به خانواده و فامیلش ندارم . زیرا این فرد شاخه ای است از این خانواده و از ریشه های همان درخت خانواده تغذیه کرده است و صفات اخلاقی , روحی، عقلی و جسمی آن خانواده را از راه وراثت و محیط و عادات به این فرد منتقل کرده است .
4. عقل ; در واقع همان نور افکنی است که جاده زندگی را روشن می کند و باید زن و شوهر برای اداره ی زندگی و تربیت فرزندان از نیروی عقل و فهم مجهز برخوردار باشند و رشد عقلی کافی پیدا کرده باشند همان طور که ائمه اطهار ما را از ازدواج با افراد احمق و کم عقل نهی فرموده اند.
5. تناسب ,همتایی و کفو همدیگر بودن که از حساس ترین نکاتی است که باید در انتخاب همسر مورد توجه قرار گیرد همتایی و تناسب از نظر و جنبه های مختلف مثل
الف . تدین و میزان پای بندی به دستورات شرع
ب . همتایی و هماهنگی فرهنگی و فکری
ج . همتایی اخلاقی و پای بندی به آداب اخلاقی
د. کفو همدیگر بودن از نظر تحصیلات علمی
ه. تناسب در زیبایی
و. تناسب سنی
ز. تناسب مالی و سطح اقتصادی و...
ملاک ها و معیار و مسائل دیگری که بیشتر مربوط به سلیقه و موقعیت افراد دارد. در دسته ی دوم قرار می گیرد و می توان از آن صرف نظر کرد. ولی برای اینکه بتوانید به یک تصمیم صحیح و عاقلانه ای برسید بهتر است با افراد مورد اعتماد خویش، والدین، یا اقوام نزدیک دلسوز و عاقل و دارای تجربه مشورت کرده و با دقت کافی تصمیم مناسبی اتخاذ فرمایید.
ما معیارهایى را که در احادیث براى همسر خوب ذکر شده، بیان مى‏ کنیم. شما هم همین شرایط را مد نظر
بگیرید و با توکل به خداوند اقدام نمایید. البته این شرایط نسبت به افراد نسبى هستند و نباید انتظار داشته باشید شخص مورد نظر شما از بالاترین حد آن برخوردار باشد. حضرت على(ع) ضمن آموزش دعایى جهت ازدواج معیارهایى را براى انتخاب همسر بیان فرموده‏اند که عبارتند از:
1- صالحه (شایسته): کسی که کارهاى شایسته و مورد پسند خدا را انجام دهد؛
2- ودود: با محبت باشد؛
3- ولود: نازا وعقیم نباشد؛
4- شکور؛ در مقابل نعمت‏هاى الهى شکرگذار باشد؛
5- قنوع: اهل قناعت باشد تا در زندگى تو را به زحمت نیندازد؛
6- غیور: نسبت به دین خدا و عفت غیرتمند باشد؛
7- در برابر احسانى که به او مى‏ شود، قدردانى کند؛
8- چنانچه از سوى تو کار ناروایى سرزد، عفو و اغماض کند؛
9- اگر در زندگى یادآور خدا شدى، تو را همراهى کند و اگر خدا را فراموش کردى، یادآور تو شود و به تو تذکر دهد؛
10- آن گاه که از منزل خارج شدى، خودش را حفظ کند؛
11- و هرگاه به منزل وارد شوى، با ورودت خوشحال و مسرور گردد؛
12- چنانچه به او دستور و فرمان دادى، اطاعت کند و اگر براى او قسم خوردى، باورت کند و تکلیف خود را انجام دهد؛
13- و اگر ناراحت شدى و او را مورد غضب قرار دادى، اسباب خشنودیت را فراهم آورد.
اما اقدام برای شناسایی ملاک های فوق و اطلاع یافتن از وجود آنها در یک فرد از راه های زیر امکان پذیر است:
1: تحقیق و بررسی از خانواده و چگونگی روابط خانوادگی و فامیلی. چون هر فردی تحت تأثیر محیط خانواده به دنیا آمده و رشد کرده است و از آن فضای فرهنگی و اجتماعی تأثیر پذیر بوده و هست.
2:تحقیق و شناسایی دوستان و نزدیکان و رفقای صمیمی در محل زندگی و سکونت، محل درس و محل کار.
3: گفتگوی مستقیم (ولی تحت نظارت خانواده های دو طرف) با یکدیگر و اطلاع یافتن از نقطه نظرات همدیگر درباره مسائل مختلف و آنچه در آینده می تواند در زندگی مشترک تان تأثیرگذار باشد و کسب اطلاع از میزان اهتمام وی نسبت به ملاک ها و معیارهای معرفی شده.
در پایان توصیه می شود جهت اطلاعات بیشتر و دقیق تر و تصمیم گیری واقع بینانه تر برای مهمترین تصمیم دوران زندگی و نقطه عطف عمر خود بهتر است در این زمینه هم تفکر بیشتری داشته باشید و هم با خانواده محترمتان به گفتگو و مشورت بپردازید و هم از نظرات مشورتی افراد با تجربه استفاده نمایید و کتاب های معرفی شده را نیز مطالعه فرمایید.
1:جوانان و انتخاب همسر، علی اکبر مظاهری، انتشارات پارسایان
2: انتخاب همسر، آیت الله ابراهیم امینی، سازمان تبلیغات اسلامی
3:تشکیل خانواده از سری آموز خانواده، جمعی از مؤلفان، انجمن اولیاء مربیان
لطفا نظرات و سوالات خود را در وبلاک
راه فضیلت بنویسید برای ورود به وبلاک راه فضیلت روی کلمه راه فضیلت کلیک کنید راه فضیلت  راه فضیلت




نویسنده: سجاد(یکشنبه 90/8/29 :: ساعت 10:23 عصر)
نظرات ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ