سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 982965 | بازدیدهای امروز: 2| بازدیدهای دیروز: 34
درباره خودم

جواب سوالات
سجاد
لطفا سوال خود را در قسمت نظرات وبلاک راه فضیلت مطرح کنید..و در این جا پاسخ سوال خود را ببینید: آدرس وبلاک راه فضیلت: http://tavasool.parsiblog.com/
لوگوی وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات
لینک های دوستان
اشتراک
 

 

سوال:تاثیر غذای حرام در تربیت فرزندان چقدر موثر می باشد؟اگر موثر است چگونه حضرت موسی در خانه فرعون ستمگر که تمام اموالش از راه حرام بود به مقام پیامبری رسید؟
نتیجه تحقیق نویسنده وبلاک راه فضیلت:
تاثیر غذای حرام در زندگی از جمله تربیت فرزندان بسیار موثر می باشد تا جایی که باعث قساوت قلب می شود و قلب وقتی قسی شد دیگر حرف درست و منطقی در او اثر نخواهد کرد همان گونه که  این همان سخنی است که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا به سپاه کوفه فرمود. آن حضرت وقتی دید که کلام حقش در دل سخت تر از سنگ کوفیان اثر نمی کند علت را این سخت دلی و عدم کرنش در برابر حق را لقمه های حرامی برشمرد که شکمهای کوفیان از آن پر شده بود: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِکُمْ؛ شکمهایتان از حرام پر شده و بر قلبهایتان مُهر خورده است.«بحارالأنوار، ج45، ص8 »
اما در مورد حضرت موسی و آسیه زن فرعون که در دستگاه ستمگر فرعون رشد نمودند ولی با این صورت به مقام بالایی رسیدند باید خدمت شما عرض کنم که:
از برسی آیات قرآن کریم این نکته به دست می آید که تربیت حضرت موسی علیه السلام به عهده خود خداوند بود. خداوندی که می خواهد پیامر اولوالعزمی را در آینده مبعوث نماید، باید خود امر تربیت او را به عهده بگیرد و اوست که با قدرت پایان ناپذیرش پیامبرش را در خانه دشمنش تربیت می کند و خداوند به این واقعیت در قرآن کریم تصریح کرده است:در سوره ی قصص آیه 7 وقتی داستان کودکی حضرت موسی علیه السلام را متذکر می گردد، می فرماید:واوحینا الی ام موسی ان ارضعیه…
وبه مادر موسی وحی کردیم:او را شیر ده و چون بر او بیمناک شدی، او را در نیل بینداز و مترس و اندوه مدار که ما او را به تو باز می گردانیم و در زمره ی پیامبرانش قرار می دهیم
در آیه همان سوره قصص آیات 12 تا 14 خداوند باز به این موضوع پرداخته است که خداوند غذای حرام را بر موسی تجویز نمی کند :
و حرمنا علیه المراضع من قبل
ما همه زنان شیرده را از پیش بر او حرام کردیم تا تنها به آغوش مادر بازگردد و خواهرش(که بیتابى مأموران را براى پیدا کردن دایه مشاهده کرد گفت:آیا شما را به خانواده‏ اى راهنمایى کنم که مى‏ توانند این نوزاد را براى شما کفالت کنند و خیرخواه او باشند؟
ما او را به مادرش بازگرداندیم تا چشمش روشن شود و غمگین نباشد و بداند که وعده الهى حق است ولى بیشتر آنان نمى‏دانند! و هنگامى که موسى نیرومند و کامل شد،حکمت و دانش به او دادیم و این گونه نیکوکاران را جزا مى‏دهیم
و با توجه به این آیات مشخص می شود که حضرت موسی از راه حرام ارتزاق نمی کرده است و تازه آن همه قدرت و ثروت فرعون همان ثروت بنی اسراییل بود همان غلامانی برای او زحمت کشیده بوند که انها را به زور به خدمت گذارده بود و در واقع موسی از دست رنج قوم اسیر خود ارتزاق می شد البته فرضا که از اموال فرعون ارتزاق می شده است.
همه ی این آیات، دلیل براین است که حضرت موسی (علیه السلام) ازکودکی تحت تربیت ویژه ومستقیم خدا بود- که این گونه تربیت، لازمه ی وظیفه ی سنگینی مانند نبوت می باشد- پیامبری که قرار است وظیفه ی هدایت امت را به عهده بگیرد، باید از ابتدا با غذای حلال تغذیه شود. به همین دلیل، خداوند شیر زنان آل فرعون بلکه شیر تمام زنان دیگر را بر او حرام گردانید تا او از مادری الهی و پاک شیر دریافت کند.
بعد از این هم طبق ظاهرآیات، تحت تربیت آسیه (همسر فرعون) که زنی مؤمن وپاکدامن بود، قرار گرفت. می توان گفت امر تغذیه هم از مسیری پاک تأمین می شد؛ مانند این که شاید آسیه اموالی داشت که نیاز زندگی اش را مرتفع می نمود واز اموال فرعون بی نیاز بود.
اگر هم از دستگاه فرعونی تغذیه می شد، دلیل نداریم که تمام اموال وی حرام بود؛ چرا که ممکن است حتی در بین اموال ستمگران، اموالی باشد که از راه زور وستم اخذ نکرده باشند.
یا شاید حق بنی اسرائیل دراین اموال بود و حضرت موسی (علیه السلام) نیز به عنوان فردی که از بین اسرائیل حق استفاده از آن اموال غصبی را داشت وبرای او حلال و پاکیزه بود«الله اعلم»

بنابراین لازمه ی زندگی در دستگاه فرعونی، این نبود که حضرت (علیه السلام) از غذای حرام تغذیه می کرد.
لطفا سوالات و نظرات خود را در قسمت نظرات وبلاک
راه فضیلت بنویسید برای ورود به وبلاک راه فضیلت روی کلمه راه فضیلت کلیک کنید راه فضیلت  یا در وبلاک  معراج بنویسید برای ورد به وبلاک معراج روی کلمه معراج کلیک کنید  معراج





نویسنده: سجاد(جمعه 90/12/5 :: ساعت 9:8 عصر)

لیست کل یادداشت های این وبلاگ